TriHyBus

Triple Hybrid Hydrogen Bus

Test Hondy FCX Clarity

Pan Indra z českého zastoupení Hondy nás poprvé kontaktoval koncem minulého roku prostřednictvím webu, kde jsme informovali o projektu TriHyBus. Tentokrát se zajímal o možnosti tankování vodíku pro osobní automobil. Z další komunikace vyplynulo, že české zastoupení Hondy plánuje pro svou promo akci využít vodíkovou Hondu FCX Clarity. Dokonce má v úmyslu zapůjčovat novinářům hned dva stroje! Nadšeně jsme souhlasili a přislíbili podporu.

Tankování vodíku je ve srovnání s návštěvou normální benzinové pumpy stále ještě poměrně složitá procedura. Nicméně poté, co jsme si vyměnili několik e-mailů s technickými specifikacemi čerpací stanice Hondy FCX Clarity a přislíbili snížit maximální průtok vodíku při tankování, byla akce schválena. Při výběru místa konání padla volba na zámek v Liblicích. Důvody byly hned dva: jednak profesionální vybavení objektu pro pořádání podobných akcí, jednak optimální vzdálenost od čerpací stanice . Honda totiž plánovala zapůjčovat obě vozidla novinářům na cestu k čerpací stanici a zpět, což by každé redakci umožnilo zhruba hodinové testování.

V pondělí 29. 3. se tedy konečně scházíme na čerpací stanici v Neratovicích. O chvilku později přijíždí kamion s dvěma vozy FCX Clarity. Při prvním tankování nám asistuje technik Linde Gas, který upravuje maximální plnicí průtok vodíku podle požadavků Hondy. Dle plánu na příští dny bude čerpání probíhat v několika cyklech, vždy po ujetí přibližně sedmdesáti kilometrů.

První má auto zapůjčena redakce TV Prima, která vůz pečlivě testuje pro svůj pořad Autosalon č. 14 (byl odvysílán 9. dubna, test Hondy začíná v čase 31:40). Součástí programu je i tankování vodíku.V dalších dnech s vozem jezdí redakce motoristických týdeníků z České a Slovenské republiky a dealeři společnosti Honda. Při tankování je nutná asistence proškoleného pracovníka, a tak po dvou dlouhých a slunečných dnech přemýšlíme, jestli je spálený obličej možné nahlásit jako pracovní úraz.

Konečně nasedáme do vozu i my! První věc, která nás při obhlídce automobilu napadá, je, že tohle auto opravdu není žádný prototyp, ale dospělý vůz, stavěný od začátku s ohledem na specifika vodíkového pohonu. To potvrzuje i pohled do prostoru s elektromotorem. Je elegantně zaplněn, bez zbytečných skulinek, a vypadá přesně tak, jak to známe z moderních automobilů klasické koncepce.Palubní deska má futuristický vzhled, což umocňuje trojrozměrný informační displej. Na něm jsou zobrazovány aktuální výkony jednotlivých energetických prvků pohonu, stav nabití baterie, množství vodíku a další standardní údaje. Barevná kulička ve středu displeje monitoruje úspornost jízdy, a nutí tak řidiče k rozumné dynamice jízdy.

Honda pro tento vůz vyvinula vlastní palivový článek s polymerní membránou s maximálním výkonem 100 kW, při objemu pouhých 52 litrů a hmotnosti 67 kg. Provozní podmínky se pohybují v rozmezí -30 až 95 stupňů Celsia. Palivový článek je uložen ve středním tunelu mezi předními sedačkami.

 Vůz je vybaven i baterií typu Li-Ion, která asistuje palivovému článku v energeticky náročných režimech a zároveň umožňuje ukládat energii vznikající při brzdění automobilu. Komplikovaný vývoj má za sebou i synchronní elektrický motor s integrovanou převodovkou v koaxiálním provedení. Maximální moment je dostupný již od nulových otáček a dosahuje 256 Nm. Vodík je skladován v kompozitní válcové nádrži, která částečně zasahuje do zavazadlového prostoru. Kapacita nádrže je 4,6 kg. Na toto množství dokáže Honda ujet až 460 km.

Jízdní vlastnosti Hondy FCX jsou obdivuhodné! Vzhledem k vlastnostem elektrického motoru je maximum točivého momentu dostupné hned od nulových otáček a rozjezd je rozhodně impozantní.Při rozjíždění je vozidlo absolutně tiché, podvozek poskytuje až nečekaně komfortní zážitek, a to i na zimou zdevastovaných silnicích v okolí Neratovic a Mělníka. Při vyšší akceleraci začne být patrný zvuk výkonové elektroniky, který svým charakterem připomíná zvuk tramvaje, trolejbusu nebo vodíkového autobusu TriHyBus. I při nejvyšším výkonu je však hluk subjektivně nižší a příjemnější, než známe z vozů se spalovacím motorem. Při nižších výkonech je elektronika téměř neslyšitelná.

Výkon palivového článku je barevně odlišen od výkonu poskytovaného baterií. Grafické znázornění kapacity baterie má vysoké rozlišení, a tak jsou veškeré akcelerace nebo zabrzdění doprovázeny okamžitou a viditelnou změnou na displeji. Při prvním kontaktu s vozem je sledování tohoto displeje rozhodně zábavnější, než pozorování okolního provozu.

Přestože jde pravděpodobně o nejdražší sériově vyráběný automobil na českých silnicích, probíhají testovací jízdy bez patřičného zájmu náhodných kolemjdoucích. Snad jen při okružní jízdě po parkovišti jednoho přilehlého supermarketu zaznamenávám pár pochybovačných pohledů. Při velmi nízké rychlosti je bezhlučný pohyb auta přece jenom něčím zvláštní. Míjíme skupinku školáků, kteří, aniž by si nás povšimli, obdivují menší sportovní vůz v rohu parkoviště. Sedíme v něčem, co stojí minimálně dvacetinásobek, z výfuku vypouští čistou vodní páru, věrně imituje zvuk kosmické lodi, a tak cítíme mírné zklamání z nezájmu okolí.

Jen neradi nakonec vracíme vůz zpět do rukou zástupců Hondy ČR. Byl to opravdu zážitek!